Gyakran ismételt kérdések

Mikor fordulnak az emberek mediátorhoz?

Akkor, ha van valamilyen problémájuk, amit már nem tudnak közösen megoldani. A konfliktus általában abból fakad, hogy hiányzik a közös nyelv: a felek úgy érzik, már nem tudnak egymással kommunikálni.

 

Mennyire biztos, hogy sikerül megegyeznünk?

Ez nem teljesen biztos, de az esetek nagy többségében sikerül.

 

Miért fizessek a mediációért, ha nem teljesen biztos a siker?

Az, hogy Ön és partnere megkeres bennünket már egy lépés a siker felé. Azért jönnek el, mert közös megoldást szeretnének találni, és erre mindketten hajlandóak. Ez az első lépés a sikerhez. A tapasztalat azt mutatja, hogyha ez a hajlandóság megvan, van arra esély, hogy az álláspontok közeledjenek -ez mindkettőjük érdeke.

 

Mikor sikeres a mediáció?

A beszélgetések során általában sikerül egy közös nyelvet kialakítani. Ehhez szükséges a mediátor, mert a felek erre önállóan már nem képesek. Sikernek könyvelhetjük el, ha a két fél nagyrészt elégedetten távozik. Nem biztos, hogy ez úgy lesz, ahogy eredetileg elképzelték, de lehetségesek olyan megállapodások, amelyekre maguktól nem is gondoltak.

 

Ad-e konkrét tanácsot a mediátor?

Nem. A mediátor nem ítélkezik, nem foglal állást, nem ad tanácsot. A megoldás a felek által születik meg úgy, hogy a mediátor helyes irányba tereli az Önök beszélgetését.

Érdemes-e mediátorhoz fordulni, ha a peres ügy már lezajlott?

Mindig akkor érdemes ezt megtenni, ha úgy érzi, a helyzet nem kielégítő, lehetne még rajta javítani, esetleg a bíróságon vállalt dolgok nem valósultak meg a kellő mértékben, de nem szeretne újra perhez folyamodni.

 

Miért nem ügyvédhez forduljon inkább?

Először azért érdemes mediátorhoz fordulni, mert az ott hozott döntések az Önök döntései, nem egy harmadik személyé-így könnyebben megfogadhatóak. A bíróság által meghozott ítélet gyakran szükségszerű büntetés, ezért a betartása sokkal nehezebb.

A felek jobban meg tudják őrizni kiépített kapcsolatrendszerüket, és mivel közösen egyeznek meg, gyorsabb, mint egy bírósági eljárás.

 

 

Ki ne menjen mediátorhoz?

Aki nem akar. A mediáció egyik fontos eleme az önkéntesség. Erre nem lehet rákényszeríteni senkit.

 

Tudunk-e együtt dolgozni a mediátorral? (Szimpatikus?)

Ez az előzetes ülés után kiderül. Általában igen, de előfordulhat, hogy közben rájön: ez nem Önnek való.

 

Hogyan zajlik a mediáció?

A felek külön-külön találkoznak a mediátorral. Ismertetik az álláspontjukat, és az is kiderül, tudnak-e együtt dolgozni. Az előkészítés ideje változó: a felek akkor ülnek le együtt, mikor már a mediátor úgy látja, van arra esély, hogy közösen megbeszéljék a problémáikat.

 

Milyen ügyekben fordulnak az emberek mediátorhoz?

Minden olyan dologban, ahol a gond az emberek közötti konfliktusokból adódik. Pl: családi perpatvaroknál (kamasz-szülő, anyós/após-meny/vő) stb), válási ügyekben, cégen belüli személyes konfliktusok esetében, elharapózó munkahelyi problémáknál.

 

Miért éri meg mediátorhoz fordulni?

 A gondok nem múlnak el maguktól. Minél régebben van, annál inkább rárakódnak az új sérelmek, és idővel egyre nehezebb kideríteni, mi is volt a valódi ok. A probléma fennállása hosszútávon mérgező, az életminőség romlását okozza. Legjobb minél előbb mediátorhoz fordulni, mert a konfliktus állandó fennállása az életét keserítheti meg napi szinten.

 

Mit tud a mediátor, amit én nem?

Olyan-egyezkedést segítő-technikákat alkalmaz, amelyre a felek önmaguktól nem képesek, így feltárulhat a dogok valódi természete, amely néha a feleknek is meglepetést okoz.

A mediátor segít abban, hogy Ön milyen kommunikációs stratégiát alkalmazzon, mire figyeljen.

 

 

 

 

Melyek a mediáció főbb elemei?

  • a konfliktus tettenérése: a mediátor a felek segítségével próbálja kideríteni a probléma valódi okát, ehhez szüksége van a személyiségek feltérképezésére és azonosítására
  • A megegyezést gyakran gátolja a felek merev attitűdje, ezeket kell megtalálni, feloldani, blokkolni, ezzel elősegítve az álláspontok közeledését.
  • A feleknek nyilván van közös céljuk, különben nem jelentek volna meg. Ezeket kell összehangolni, egy közös nyelvet  kialakítása
  • az egyezkedés folyamatának lépésekre bontása,
  • az egyezkedést segítő technikák alkalmazása
  • alternatív megoldások keresése,
  • az álláspontok közelítése,
  • a felek kommunikációs stratégiáinak fejlesztése,
  • deutero tanulás.

Melyek a  mediáció főbb területei:

  • Büntetőügyi mediáció
  • Családi és válási mediáció
  • Diplomáciai közvetítés
  • Egészségügyi mediáció
  • Interkulturális mediáció
  • Iskolai mediáció
  • Kamasz-szülő mediáció
  • Közigazgatási mediáció
  • Szervezeti (munkahelyi) mediáció
  • Szervezetközi (gazdasági) mediáció