Gyakran ismételt kérdések
Mikor fordulnak az emberek mediátorhoz?
Akkor, ha van valamilyen problémájuk, amit már nem tudnak közösen megoldani. A konfliktus általában abból fakad, hogy hiányzik a közös nyelv: a felek úgy érzik, már nem tudnak egymással kommunikálni.
Mennyire biztos, hogy sikerül megegyeznünk?
Ez nem teljesen biztos, de az esetek nagy többségében sikerül.
Miért fizessek a mediációért, ha nem teljesen biztos a siker?
Az, hogy Ön és partnere megkeres bennünket már egy lépés a siker felé. Azért jönnek el, mert közös megoldást szeretnének találni, és erre mindketten hajlandóak. Ez az első lépés a sikerhez. A tapasztalat azt mutatja, hogyha ez a hajlandóság megvan, van arra esély, hogy az álláspontok közeledjenek -ez mindkettőjük érdeke.
Mikor sikeres a mediáció?
A beszélgetések során általában sikerül egy közös nyelvet kialakítani. Ehhez szükséges a mediátor, mert a felek erre önállóan már nem képesek. Sikernek könyvelhetjük el, ha a két fél nagyrészt elégedetten távozik. Nem biztos, hogy ez úgy lesz, ahogy eredetileg elképzelték, de lehetségesek olyan megállapodások, amelyekre maguktól nem is gondoltak.
Ad-e konkrét tanácsot a mediátor?
Nem. A mediátor nem ítélkezik, nem foglal állást, nem ad tanácsot. A megoldás a felek által születik meg úgy, hogy a mediátor helyes irányba tereli az Önök beszélgetését.
Érdemes-e mediátorhoz fordulni, ha a peres ügy már lezajlott?
Mindig akkor érdemes ezt megtenni, ha úgy érzi, a helyzet nem kielégítő, lehetne még rajta javítani, esetleg a bíróságon vállalt dolgok nem valósultak meg a kellő mértékben, de nem szeretne újra perhez folyamodni.
Miért nem ügyvédhez forduljon inkább?
Először azért érdemes mediátorhoz fordulni, mert az ott hozott döntések az Önök döntései, nem egy harmadik személyé-így könnyebben megfogadhatóak. A bíróság által meghozott ítélet gyakran szükségszerű büntetés, ezért a betartása sokkal nehezebb.
A felek jobban meg tudják őrizni kiépített kapcsolatrendszerüket, és mivel közösen egyeznek meg, gyorsabb, mint egy bírósági eljárás.
Ki ne menjen mediátorhoz?
Aki nem akar. A mediáció egyik fontos eleme az önkéntesség. Erre nem lehet rákényszeríteni senkit.
Tudunk-e együtt dolgozni a mediátorral? (Szimpatikus?)
Ez az előzetes ülés után kiderül. Általában igen, de előfordulhat, hogy közben rájön: ez nem Önnek való.
Hogyan zajlik a mediáció?
A felek külön-külön találkoznak a mediátorral. Ismertetik az álláspontjukat, és az is kiderül, tudnak-e együtt dolgozni. Az előkészítés ideje változó: a felek akkor ülnek le együtt, mikor már a mediátor úgy látja, van arra esély, hogy közösen megbeszéljék a problémáikat.
Milyen ügyekben fordulnak az emberek mediátorhoz?
Minden olyan dologban, ahol a gond az emberek közötti konfliktusokból adódik. Pl: családi perpatvaroknál (kamasz-szülő, anyós/após-meny/vő) stb), válási ügyekben, cégen belüli személyes konfliktusok esetében, elharapózó munkahelyi problémáknál.
Miért éri meg mediátorhoz fordulni?
A gondok nem múlnak el maguktól. Minél régebben van, annál inkább rárakódnak az új sérelmek, és idővel egyre nehezebb kideríteni, mi is volt a valódi ok. A probléma fennállása hosszútávon mérgező, az életminőség romlását okozza. Legjobb minél előbb mediátorhoz fordulni, mert a konfliktus állandó fennállása az életét keserítheti meg napi szinten.
Mit tud a mediátor, amit én nem?
Olyan-egyezkedést segítő-technikákat alkalmaz, amelyre a felek önmaguktól nem képesek, így feltárulhat a dogok valódi természete, amely néha a feleknek is meglepetést okoz.
A mediátor segít abban, hogy Ön milyen kommunikációs stratégiát alkalmazzon, mire figyeljen.
Melyek a mediáció főbb elemei?
Melyek a mediáció főbb területei: